سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، دنیا را به کسی که دوست داردو کسی که دوست ندارد، می دهد؛ امّا دین را جز به کسی که دوست دارد، نمی دهد . پس خداوند به هرکه دین داده، دوستش داشته است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

اندیشه توانگر

 

قــانـون دعــا :

« دعــا ، عـمـیقـاً سـاده اسـت  و بـه سـادگــی ،  عـمیـق ! »

این روزها در مورد قدرت دعا ، فراوان می شنویم . می گویند دعا نیرومند ترین قدرت کائنات است و گاهی می شنویم : « دعا همه چیز را عوض می کند . » . می گویند دعا ، تلاش پیوسته ی آدمی برای شناخت خداست . کاملاً خلاف آنچه بیشتر مردم تصور می کنند ، دعا امری طبیعی است ، نه کاری غریبه ،  نامانوس  و راز گونه . انسان همواره دعا کرده است و دعا خواهد کرد. آدمی با ادراک بدوی خود ، آب و آتش ، آفتاب و ستارگان ، جانوران و گیاهان و تصاویر و اساطیر را نیایش می کرده و آنچه قطعی و مسلم است  ، همیشه به دنبال جایگاهی برای نیایش و راز و نیاز بوده است . بعدها که عقل انسان تکامل یافت و توانست خدا را به صورت ایزد یا الهه یی  دارای صفات و احساسات انسانی تصور کند ، تصمیم گرفت به هنگام دعا با پیشکشهای قربانی ، استغاثه هایش را به در گاه او ببرد .  آرام آرام  ، آدمی دریافت که خداوند موجودی خصمناک و یا شخصیتی دارای دوگانگی خیر و شر نیست . خدا ، خدای عشق و محبت است و نیایش با چنین خدایی آسان است .

اگر چه تا کنون از قوانین گوناگونی برای رسیدن به توانگری گفتم  اما  نمی توانم فدرت دعا را در ایجاد توانگری نادیده بگیرم . انسانی که هر روز به طور منظم دعا می کند ، می تواند یقین بدارد که کامیاب خواهد شد ، زیرا خود را با غنی ترین نیروی کائنات همنوا می کند . خیلی از ما تصور می کنیم که دعا کردن برای حصول اشیا و چیزها کار درستی نباشد ولی باید بدانیم  که اگر نخست برای کسب اشیاء دعا کنیم،  به قدرت دعا ، واقف خواهیم شد و آنگاه  است که به حضور خدا و رحمانیت او پی می بریم و سعی در عمیق شدن در دعاهایمان می کنیم . 

دعا همه چیز را عوض می کند و سبب می شود روال امور وارونه شود و به راه دلخواه بیفتد . ابداً فرقی نمی کند که در چه مشکلی گیر کرده اید و یا علت مشکلتان چه بوده است ،  به در گاه خدا مصّر باشید و دعای کافی کنید و مطمئن باشید از مشکلاتتان خلاص می شوید   . برای دعا به در گاه  پدر آسمانی یا خدای مهربان که سر شار از لطف و تفاهم است ، هم می توانید زانو بزنید و هم می توانید آسوده لم بدهید. می توانید با کلام بلند و یا آرام و خاموش به درگاهش دعا کنید . می توانید با استفاده از کتاب نیایش ویا ورق زدن کتاب مقدسمان به در گاهش پناه ببرید ، اما  بهترین راه برای دعا کردن این است که چشمهایتان را ببندید و صاف بنشینید و در سکوت و آرامش باطن ، در ناحیه ی پیشانیتان نور خدا را ببنید  .  این سکوت ، اقتدارتان را رها و متجلی می کند . آنگاه به آسانی به اراء درست و ثمرات درست دست می یابید  .

گاهی اوقات ما از این که دعا کنیم و نتیجه دلخواه و مناسب را بگیریم ، مطمئن نیستیم و احساس می کنیم که دعاهایمان چندان موثر و قدرتمند و رضات بخش نیستند ،  این نشان دهنده آن است که شاید راه درست ، برای دعا کردن را نمی دانیم و نیازمند پرورش شیوه هایی از دعا هستیم تا بتوانیم قدرتمند تر دعا کنیم .

یکی از این راهها ، دعای نفی است به معنای  تکذیب ، انکار ، برطرف کردن ، زدودن و رها کردن ،  نپذیرفتن و زیر بار نرفتن ، در باره ی چیزهایی که خوشاید و دلپذیر نیستند .  این دعا به شما کمک می کند تا امور را ، آنگونه که هستند نپذیرید و اندیشه های منفی ، در باره ی آنها را از ذهنتان بیرون کنید و راه را برای چیزهای  بهتر بگشاید . دعای نفی به شما کمک می کند تا هر شیء یا شخصی یا رابطه ای زاید را از زندگیتان بیرون برانید و تنها آنچه را عالی و بی همتا و خواست خداست نگاه دارید . دعای نفی یعنی این گرایش که می گوید : « من این وضع را تحمل نمی کنم ، یا با این تجربه کنار نمی آیم و امور را همانگونه که هستند نمی پذیرم ، زیرا خدا دوستم دارد و تنها نیکی کامل و والاترین موهبتهای او را می پذیرم . »

انسان به شدت نیازمند دعای نفی است . خیلی از افراد هستند که در ترس و سازش و نارضایتی دست و پا می زنند ، در صورتیکه می توانستند عالی ترین زندگی را داشته باشند ،  اگر ، می دانستند چگونه به کاری  که ارزش تجربه تدارد « نه » بگویند . بیایید دعا کنیم که جرات استفاده از این کلمه را داشته باشیم و در برابر اشخاص ، اشیاء و تجربه هایی که می دانیم در خور ما نیست « نه » بگوییم . حال که بدی ها و ناخوشی ها و پلیدی ها را نفی کردیم باید در برابر آن  ، آنچه را که می خواهیم به زبان بیاوریم . مثلاً وقتی می گویید : « نه ، من این را نمی پذیرم » باید در برابرش بگویید : « به جایش این موقعیت یا این شرایط را می پذیرم . »

هر گاه با وضعیتی نا خوشایند روبرو شدید می توانید آن را انکار کنید و به پدر آسمانی بگویید : « هر آنچه گناه است ، حذف و عفو کن ، زیرا من تنها نیکی و لطف و فیض را می پذیرم . »  

گفتگو در باره گرایش منفی و تکذیب ، به معنی دعوت یا ستقبال از مشکلات نیست ، به این معناست که به سخنان دیگران یا هر آنچه نمی خواهید،  ذهناً « نه » بگوید . هیچ وقت در باره گرفتاریها و مشکلاتتان با دیگران صحبت نکنبد ،  زیرا به آنها می افزایید ، به جای گله و شکایت از اوضاع و دشواریهای زندگی ، به اعمال  سازنده و اصلاحاتی که از دستتان بر می آید بپردازید و بگویید : « نه ، این وضع را ماندنی و پایدار نمی دانم  . نه ، در این وضعیت نمی مانم و حتماً  شرایطم را تغییر خواهم داد . »

وقتی در کمال دل و جرات ، با صدای بلند ، به وضعت ناخوشایند زندگیتان « نه بگویید » ، به جای اینکه وضعیت بر شما مسلط شود ، شما از نظر ذهنی و عاطفی ، عنان اختیارش را به دست می گیرید . آنگاه هدایت می شوید ، تا برای پیروزی بر آنها ، گامهای مثبت بردارید .

یکی دیگر از دعا های موثر و سودمند ، مراقبه و سکوت است . معمولاً در دل سکوت و ژرفای مراقبه و مکاشفه می توان به عظمت و رحمت و حضور خدا پی برد . در این گونه دعا ، چند واژه ی پر معنا را بر می گزینید و مدام به آنها می اندیشید ، مثل اینکه خدا رحیم است ، خدا رحمان است ، خدا جمیل است و خدا قادر است و..... چون مدام به آنها می اندیشید ، این واژه ها در ژرفای ذهنتان فرو می روند و شما را به سوی عمل درست یا اطمینان خاطر ی آرام  ، هدایت می کند و به شما می فهماند که همه چیز نیکوست و خداوند  با شماست . شاید فکر کنید :  « سکوت و مراقبه و مکاشفه برای زندگی معنوی عالی است ولی از کجا بدانیم که به درد زندگی عادی و روزمره مادی هم،  می خورد یا نه ؟ » و شاید فکر کنید : « ما که ماننده  عارفان و زاهدان نیسنیم ، پس چطور می توانیم عملاً در سکوت بنشینیم و مراقبه کنیم ؟ » حقیقت این است که خواه از آن آگاه باشید و خواه نه ، مراقبه می کنید . مراقبه یعنی با تمرکزی عمیق به چیزی اندیشیدن و مدام به آن فکر کردن ، پس بهتر است اگاهانه و بطور مشخص این کار را انجام دهید .

هر آنچه که شما مدام به آن می اندیشید ،  موضوع مراقبه ی شماست . خواه آن یک شیء باشد یا  یک موقعیت اجتماعی  و یا فردی که به او علاقمند هستید ، در دعای سکوت ، حتما بخواهید که راه حل الهی همراه مراقبه شما شود،  یعنی عمیقاً به این فکر کنید که برای حل مشکل یا رسیدن به خواسته هایتان یک راه حل الهی بدست آورید . هیچ وقت ،  این را که خداوند تمام خوبی ها را برای بندگانش می خواهد،  فراموش نکنید و سعی نکنید چیزی که به صلاحتان نیست از او بخواهید . می گویند دختری برای یافتن همسر دست به دعا برداشت و شبانه روز خواسته اش را تاکید کرد  ، شش هفته نگذشته بود که شوهر را پیدا کرد و انگاه شش سال به دعا نشست تا از شر او خلاص شود ، مشکل اینجا بود که او « انتخاب الهی » را همراه  مراقبه و تفکراتش ذکر نکرده بود . انتخابی که همواره درست ترین و والاترین پاسخ به نیاز ماست .

همین حالا ، چشمان خود را ببندید و ذهنتان را از هر اندیشه ای خالی  کنید وآنگاه با ذهنی پاک ، توجهتان را به هستی خود معطوف کنید و به خدا و عشق و آرامش بیاندیشید و بگویید :

« راه حل الهی ، والاترین راه حل است ، من اکنون برای حل مسائلم راه حل الهی را می طلبم و راه حل الهی را می پذیرم . »   




مـرجـان ::: یکشنبه 85/10/17::: ساعت 1:40 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ