سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ، کسی را که برای برادرانشروی در هم می کشد، دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

اندیشه توانگر

 

 قانون اعتماد به نفس :

اعـتماد به نـفـس ، یعنی ایمان به تواناییهای ذاتی و استعدادهای فطری  خویش و ایمان به یاری خــدا درپرورش و گسترش آنها . روانشناسان می گویند در اعتماد به نفس  قدرتی هست که تواناییها و اقتدارتان را دو برابر می کند . شاید بزرگترین راز اعتماد به نفس این است که چون ما مشابه خداوند آفریده شده ایم ، پیشاپیش صاحب این قدرت هستیم و جزئی از فطرت معنوی ماست . این حقیقت را که همه ی ما با اعتماد به نفس به دنیا می آ یم را می توانیم  در کنش و واکنش کودکان به خوبی مشاهده کنیم . اگر خوب به رفتار های آنان توجه کنیم در می یابیم که چطور با وجو اینکه بارها زمین می خورند و سختی می کشند باز به خود و پاهای خود اعتماد می کنند و سعی در ایستادن و راه رفتن دارند .   

شاید شما هم مثل من ، گاه به این اندیشه فرو رفته باشد که چرا بعضی از مردم به مشاغل مهم و پردرآمد ارتقاء می یابند و عده ای دیگر با همان میزان تحصیلات به جایی نمی رسند ؟ فکر می کنید شانس پاسخ قانع کننده ای باشد ؟ نه نیست،وقتی افرادی را بررسی می کنیم که به مقامات مهم وپردرآمد رسیده اند در می یابیم که به خودشان و تواناییهایشان اعتقاد دارند ، گویی یک ندای باطنی هدایتشان می کند و آنها همواره آماده اند به صدای دانش درون خودشان گوش کنند . انگار می دانند که در فطرتشان نیرویی ویژه هست که هرگاه به حکمت و یا بصیرتی گسترده نیاز داشته باشند می توانند با آن تماس بگیرند  وجودِ چنین انسانهایی پر از توازن و اطمینان به خود است ، طوریکه اطرافیان به طور طبیعی به آنها ایمان می آورند و ازعقایدشان  پیروی  می کنند . ولی با دقت به افرادی که فاقد اعتماد به نفس هستند در می یابیم که کسی به آنها توجه چندانی ندارد و نمی توانند دیگران را به سوی خود جذب و مجابشان کنند و یا ارزش راستین خود را به آنها نشان دهند ، زیرا در ذهنشان نیرویی منفی است که به جای جذب ، دفع می کند .

راه های زیادی برای رسیدن به اعتماد به نفس وجود دارد که من سعی می کنم تعدادی از آنها را برای شما بگویم .

1- برای رسیدن به اعتماد به نفس کافیست هر روز به ایمان خود بیاندیشید ، به این که خداوند همیشه همراه شماست و او همواره برای رسیدن شما به آرزوها و موفقیتها ، به شما یاری می دهد  و دائماً به خود بگویید :

((نام خود را بگویید،  من به تواناییهای خدا دادِ تو ایمان دارم ، می بینم که اکنون از کامیابی به کامیابی و از شادمانی به شادمانی ، می رسی . موفقیت تو بزرگ و الهی و قدرتمند است و هر روز موفق تر از روز قبل خواهی بود . ))

مطمئن باشید که این جملات عقده ی حقارت را در شما از بین می برد  و سر شار از اعتماد به نفس ، جسارت و شهامتتان می کند . اگر از قدرت کلامتان بی خبرید ، بدانید  که یک عبارت نیکوی مثبت ،  از هزار اندیشه ی منفی ، قدرتمند تر است . از این رو هرگاه اندیشه ی نومیدی و دلسردی و ترس از شکست خواست بر شما غلبه کند ، به تاکید به خود بگویید : (( قدرتم از خداست ، نیرومندم به قدرت متعال او . هم اکنون همه ی قدرتها را به سوی خود می کشانم و تجربه شان می کنم . ))

2- شب در رختخواب پیش از آنکه به خواب فرو روید ، با اندیشه ای قدرتمند و سر شار از اعتماد به نفس به ذهنتان خوراک برسانید . روانشناسان معتقدند که آخرین اندیشه هایی که پیش از خواب به سرتان می آیند ، در مدت زمان خواب به ذهن نیمه هشیارتان خوراک می رساند . اگر در این هنگام ذهنتان را از اندیشه های کامیابی و توانگری و ثمرات نیکو سرشار کنید ، ذهن نیمه هشیارتان آنها را به صورت فرمان از شما می پذیرد و  مطیعانه وارد عمل می شود تا فردایی توانگرانه و شاد و کامیاب و پر از اعتماد به نفس برایتان بیافریند . یکی از عبارات تاکیدی که می توان شب قبل از خواب تکرار کرد این است : ((من به خواب می روم ،  اما خدایی که در من است بیدار می ماند تا مسائلم را با نظم الهی حل کند و مرا به  کامیابی و شادمانی و توانگری برساند . ))

یکی دیگر از جملات تاکیدی برای رسیدن به اعتماد به نفس این است : (( خدا دوستم دارد ، خدا هدایتم می کند ، خدا راه را نشانم می دهد . ))  منتظر نشوید تا دیگران به شما اطمینان و اعتماد به نفس بدهند ، به جای زانوی غم بغل گرفتن که چرا دیگران دوستتان ندارند یا به اندازه کافی به شما توجه نمی کنند یا قدرتان را نمی دانند ، بدانید آن کس که شما را آفریده دوستتان دارد و همواره مشتاق است که به شما کمک کند .

3- تماس با کسانی که دارای اعتماد به نفس هستند راه خوبی برای رسیدن به اعتماد به نفس است  . ذهن نیمه هشیارتان فضایی سرشار از اطمینان آنها را ، جذب می کند. افرادی که صاحب ذهنیت توانگر و کامیاب هستند ، ناخود اگاه به شما الهام می بخشند و شما را به اوج تعالی و بالاترین سطوح اندیشه و امید و آرزو می کشانند . توجه کنید که اعتماد به نفس مسری است و از دیگران سرایت می شود .

4- از نکات مثبت دیگران قدر دانی و تحسین و تمجید کنید . دل و جرات به خرج دهید و از دیگران تعریف کنید و آنها را بستایید . با مردم مهربان باشبد و با کلامی مهر آمیز آنها را بسوی تعالی و کامیابی سوق دهید . اگر در شخصی محاسنی می بینید حتماًً این محاسن را به او بگویید ،  اگر به موفقیت کسی ایمان دارید اما می بینید که هنوز برای رسیدن به آن ، دست و پا می زند ،  از ایمانی که به او دارید سخن بگویید . بشتر مردم نقاب به چهره می زنند، اگرمی توانستید از پشت این نقاب به آنها نگاه کنید ، درمیافتید که کلام مهر آمیزتان از هر مرهمی برای آنها موثرتر است . مانند رسیدن غریق نجات برای انسانی که در حال غرق شدن است . زیاده روی در تمجید و تحسین ،  هزار بار بهتر از صرفه جویی در آن است . یقین بدارید که یک نفر دیگرهم در لحظه هایی که شما بیش از هر وقت دیگر نیازکمک  دارید این کار را برای شما خواهد کرد . اعتماد صادقانه به خودمان و دیگران ، اگر به بیان در آید،  قدرت جادویی دارد . شاید باور نکنید ولی  تشویق و تحسین شما بی نهایت می تواند در زندگی دیگران تاثیر گذار باشد و شگفت اینجاست که کلام مهر آمیزتان هزار برابر به سوی خودتان باز می گردد . زیرا هر آنچه از خودمان صادر کنیم چند برابر به خودمان بر می گردد .

5- از قانون فرمان ، برای رسیدن به اعتماد به نفس بهره ببرید . دفترچه ای را برای نوشتن جملات تاکیدی اختصاص دهید و از طریق نوشتن ، واژه ها و آرمانها و اندیشه هایتان را محکم در ذهن نیمه هشیارتان بنشانید . برای ایجاد و پرورش اعتماد به نفس هیچ چیز به اندازه تکرار عبارات تاکیدی اثر نمی کند . با تاکید بگویید : (( خردِ لایتناهی هدایتم می کند . عشق الهی توانگرم می سازد ، به هر کاری دست بزنم پیروز و کامیاب می شوم . )) هرگاه در وضعیتی ترسناک قرار گرفتید بگویید : (( خداوند ، من را به دست فرشتگانش سپرده است تا در همه حال مراقبم باشند . ))

6-  دعا های روزانه را فراموش نکنید ، روانشناسان معتقدند که دعا کردن و احساس وجود خداوند به عنوان حامی و هدایت کننده تاثیر زیادی در رسیدن به اعتماد به نفس دارد . مستقیماً از خداوند بخواهیم که در باره یکایک امورتان هدایتتان کند و بدانید که راهِ حلِ الهی ، تنها را ه حل عالی و والاست . دعا کردن در رسیدن به توانگری و اعتماد به نفس ، نقش بسزایی دارد که در قانون بعدی به آن می پردازم .     




مـرجـان ::: شنبه 85/10/9::: ساعت 1:38 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ