سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل احمق در دهانش و دهان حکیم در دلش است . [امام عسکری علیه السلام]

اندیشه توانگر

 قانون محبت و خیر خواهی

 

تا به حال چندین قانون ، از قوانین توانگری را برایتان بیان کردم و حالا به قانونی رسیدیم  که می توانم به جرات بگویم اگر ازآن پیروی نکنید قوانین  دیگر به دردتان نمی خورد . این قانون به معنای این است که بتوانید با دیگران در کمال هماهنگی و کمال زندگی کنید.آمارها نشان می دهند که تنها 15 درصد از کامیابیهای انسان به توانایی فنی او مربوط است و 85 درصد باقی مانده ، به توانایی کنار آمدن انسان با مردم ارتباط دارد  . محبت و خیر خواهی ابزاری است که بر توانایی کنار آمدن با مردم کمک می کند و هر اندازه که نسبت به آن تاکید کنم زیاد نگفته ام . شاید فکر کنید علت اخراج بسیاری از کارمندان از بی کفایتی یا دیر حاضر شدن در سر کار یا عدم صداقت است ، اما مدیران امور پرسنلی معتقدند که بیش از دو سوم کسانی که کارشان را از دست می دهند به این دلیل است که نمی توانند با مردم کنار بیایند  و مطمئن باشید که اگر نتوانید با دیگران کنار بیایید ،  همه ی تحصیلات ، آموزشها ، توانایی ها و استعدادها و تلاشهایتان بیهوده است .

محبت ، قانونی است که سعادت و شادمانی و هماهنگی و همه گونه کامیابی را برای ما به ارمغان می آورد . محبت دارای اقتداری بیکران است ، زیرا محبت قدرت وحدت بخش کل جهان است . محبت نیرویی است که توازن و تعادل و انطباق و هماهنگی می آورد و بی وقفه در عالم سرگرم کار است . از این رو محبت برایتان کارهایی قادر است انجام دهد که هرگز از طریق قدرت بشری خودتان قادر به انجام آن نخواهید بود .

جامعه شناسان دانشگاه هاروارد ، پژو هشی در باره قدرت محبت انجام داده اند ، این مرکز که زیر نظر کارآزموده ترین متخصصان و دانشمندان بوده است به کشفیات جالب توجهی رسیده ، این که محبت را نیز مانند هر توانایی دیگر می توان در انسان پرورش داد . اما چگونه می توان محبت را ایجاد یا تولید کرد ؟ با این دریافت که محبت ، هم شخصی و هم غیر شخصی است ، در سطح شخصی می توان آن را به صورت حس تعهد و ملایمت و مهربانی و تایید و تحسین نسبت به افراد خانواده یا حلقه دوستان نزدیک ایجاد کرد و نشان داد .

اما محبت در سطح غیر شخصی ، یعنی توانایی کنار آمدن با مردم  کوچه وخیابان  و نیکخواهی برای آنان  بدون وابستگی شخصی و عاطفی . به این منظور این عبارت تاکیدی را با خود تکرار کنید : (( بدون هیچ وابستگی ، همه ی مردم را دوست دارم و همه ی مردم هم دوستم دارند . ))

اگر از دیدگاه تحلیلی به محبت بنگریم ، می بینیم که زندگی فرایند داد و ستد ، محبت است و آنان که در جریان و سیلان محبت زندگی میکنند با پرورش آگاهانه محبت می توانند در مسیر موهبتهای نیکوی زندگی بیفتند و به دیگران نیز کمک کنند تا تجربه اش کنند .خیلی خوبه که ما هم مثل دانشمندان دانشگاه هارواد بفهیم که برای یافتن عشق ، لازم نیست به بیرون از خودمان نگاه کنیم یا منتظر آینده ای دور باشیم تا  عشق به سراغمان بیاید ، از همین حالا می توانیم آگاهانه عشق ورزدین را به وجود آوریم و با عشق ورزدین به خودمان و خدایمان این کار را تمرین کنیم ، چون مطمئناً تا زمانی که عاشق  خود و خدایمان نباشیم  نمتوانیم به دیگران مهر بورزیم .

آگاهانه عنان اندیشه ها و احساسهایتان را به دست گیرید و آگاهی از محبت غیر شخصی را آغاز کنید و یقین بدانید سریع ترین راه ممکن برای حل مشکلات خودتان و قدرتمندترین شیوه برای کمک به دیگران است و انجام آن بسیار ساده .

خداوند اسطوره ی عشق و محبت است ودر آن شکی نیست ، اگر اورا عاشقانه  دوست بداریم ، از عشق او در ما نیز بود می آید ،  ما همه فرزندان این پدر آسمانی هستیم و از او ارث می بریم پس بی شک در وجود همه ما از مهر و عشق الهی وجود دارد  ، فقط کافی است آن را در خود بیدار کنیم ، آن را پیدا کنیم و به آن اجازه رشد و تکامل دهیم و تاکید کنیم : (( اکنون به یاری خدا ، آگاهانه و شادمانه ، عشق الهی را در خودم و جهانم و همه انسانها ، می گسترانم )) و مدام بگوییم : (( هم اکنون عشق الهی در من بیدار می شود )) .

نکته ی مهمی که در اینجا وجود دارد این است که محبت کردن فقط مخصوص خودمان ، خدایمان  و همنوعانمان نیست ، همه ی اشیاء حرفهای ما را می فهند ،  پس برای آنها هم طلب عشق الهی کنیم ،  برای لباسی که بر تن داریم ، برای اتومبیلی که سوارش می شویم  و برای قلم و کاغذ و صندلی و میزمان . در همه چیز آگاهانه عشق الهی را زنده کنیم  و حتی برای جاهای خالی زندگیمان  یا موهبتهایی که طلبیده ایم و هنوز پدیدار نشده اند . برای همه چیز و همه کس عشق الهی بطلبیم  .

روانشناسان می گویند که همه  نیاز به محبت و قدردانی و تمجید و احترام  دارند و این یکی از نیاهای اصلی هر انسان است و معمولا مشکلات خانوادگی ناشی از فقدان یا کمبود ابراز و بیان محبت است . خیلی از ما سعی می کنیم که محبتمان را به دیگران بروز ندهیم و هر کدام برای خود دلایلی داریم که مطمئناً هیچ کدام از این دلایل قانع کننده نیستند . ابتدا از خود شروع کنیم و به خودمان عشق بورزیم ، سپس تمرین کنیم که به دیگران هم عشق بورزیم و از همه مهتر اینکه ابراز کنیم ، آنوقت است که ثمرات نیکوی آن را می بینیم . باور کنید کار سخت و دشواری نیست فقط کافیست کمی جرات بخرج دهید .

 




مـرجـان ::: یکشنبه 85/9/26::: ساعت 1:26 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ