سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گنجی سودمندتر از دانش، نیست . [امام علی علیه السلام]

اندیشه توانگر

 

تخیـل خــلاق

یکی دیگر از قدرتهای خارق العاده  شما تخیل خلاق است . همه ی ما می خواهیم  بر رویدادهای زندگی مان تسلط معنوی داشته باشیم و برای توانگری افزون تر برنامه ریزی کنیم . از این رو ، هر شب پیش از خواب باید به کارها و برنامه های روز بعد بیندیشیم . برای پرورش قدرت خارق العاده تخیل خلاق ، پیشنهاد می کنم :

به جای نگرانی برای رویدادهای روز بعد ، یا اندیشیدن به مشکلات ، آنچه را درباره ی رویدادهای روز بعد می دانید در ذهنتان جمع آوری کنید . فکر کنید که صبح فردا را با کدام کارها باید شروع کنید . آنگاه ذهنا ً به سراغ یکایک کارهایی بروید که می خواهید سراسر روز به انجام آنها بپردازید . آن رویدادها و برنامه ها را در ذهنتان مرتب و منظم کنید و به طرز دلخواه سرو سامان بدهید تا آنگونه که دوست دارید پیش بیایند . هرگاه احساس تردید و ترس کردید به تاکید بگویید :

« نیکی وقدرت الهی خداوند این وضعیت را به دست می گیرد و همه چیز درست و نیکو انجام میپذیرد . »

همه پیشرفتهای خوشایند و مثبت و دلپذیری را که می خواهید روز بعد تجربه کنید ، از نظر بگذرانید و برای موفقیت کامل در همه ی فعالیتهای روز در دلتان به تاکید بگویید : « برای همه ی توفیقات الهی فردا ، برای همه ی ثمرات رضایت بخش فردا ، و برای همه ی شادمانیهای بیکران فردا ، خدا را شکر می کنم . »  آنگاه همه ی مسائل و اندیشه ها را از ذهنتان بیرون کنید و آرام بخوابید .  

از این طریق ، از تخیل خلاق خود به درستی استفاده کرده اید تا از وضعیتی که در آن هستید ، ثمره درست را برانگیزید . اینجاست که همه ی موقعیتها و اوضاع و شرایط و انسانها ، دست به دست هم خواهند داد تا عالی ترین حاصل و توانگر ترین توفیق را ، به راه شما بکشانند . به راستی که خوشا به حال آنان که برای حل مشکلات خانوادگی و شغلی و اجتماعی و معنوی خود ، از این شیوه سود می جویند .

برای پاک کردن خاطره های نا خوشایند ، شکستهای شغلی  و عاطفی ، ناهماهنگی در روابط ، و سایر تجربه های منفی گذشته ، می توان از تخیل خلاق استفاده کرد . برای این کار باید زمان و مکان و اشخاص آن موقعیت را به خاطر آورید ، آنگاه ذهنا ً ببینید که آن تجربه به همان شکلی در آمده است که شما می خواهید . وقتی درباره ی خاطره یی منفی  ،  کاری مثبت می کنید ، الگو یا قالب فکری منفی از طریق الگو یا تفکر مهر آمیز و مثبتی که جانشین آن می کنید پاک و محو می شود .

سعی کنید همه اشخاصی که باعث ایجاد تجربه های بد و منفی در شما شده اند را ذهناً رها کنید و آنها را ببخشید . از این طریق ذهنتان را از همه ی خاطره های منفی که شاید سالها در ذهنتان خانه کرده اند برهانید . آنگاه سرشار از احساس سبکی  و آزادی ، به آرمانهای غنی و اندیشه های توانگر رو می آورید . به راستی تخیل خلاق شما می تواند راه  تجلی موهبتهای تازه را بر شما بگشاید .

از راه همکاری گروهی نیز می توانید بر میزان توانگری خود بیافزایید هر گاه  دو اندیشه ی هماهنگ به هدفی واحد معطوف شود ، نیرو و انرژی ذهنی مضاعف سبب می شود که آن هدف زودتر و با وسعتی عظیم تر به ثمر برسد . پس به آن عضو قابل اعتماد خانواده یا دوستی که به او اطمینان کامل دارید بگویید ،  در آرامش و خلوت خود به خواسته ی شما بیاندیشد و آن را به سرانجام رسیده ، ببیند . تنها شرط این مسئله این است که آن شخص قابل اعتماد باید با شما در هماهنگی کامل باشد . اگر به آن شخص اعتماد کامل دارید ، هر چه در ذهنتان می گذرد به او بگویید . با او درددل کنید . بگذارید خالی و سبک شوید . نظرش را بپرسید و بخواهید که در دعاهایش شما را یاری و حمایت کند . هرگاه  دو ذهن به هدفی واحد توجه کنند ، با قدرتی برتر یگانه    میشوند ، که سرشار از آرمانهای برتر و شعور خلاق و دانش مطلق است . آنگاه فکر الهی ، اسرار را بر شما فاش می کند و راه درست را به شما نشان می دهد . فقط در نظر بگیرید که در هدفهای همگانی این وظیفه شماست که همکارانی را که برای رها کردن قدرت خارق العاده تخیل خلاق خود بر میگزینید ، در کمال دقت انتخاب کنید . زیرا حتی اگر یک نفر با هدفتان سازگار و هماهنگ نباشد ، می تواند آنقدر فضا را از اندیشه های ترس و تردید و خصومت لبریز و مسموم کند که جریان آرمانهای خلاق را بند آورد .

 هم شهود ، هم تخیل خلاق ، به ذهنهای هماهنگ به سرعت پاسخ مثبت می دهند و در سکوت و تنهایی و آرامش ، به ویژه در حال استراحت عمیق ، بهتر از هر وقت دیگر کار می کند . مثلاً پیش از خواب ، بهترین موقع برای پرورش شهود و تخیل خلاق است .

هرگز قدرت و منزلت سکوت و آرامش را دست کم نگیرید . هیچ گاه نسبت به قدرتهای خارق العاده وجودتان که می تواند بر اعتماد به نفس شما بیفزاید  بی توجه نباشید و برای وجود این قدرتهای خارق العاده و قرار گیری آنها در مسیر تقدیر الهی ، خداوند را شکر و سپاس بگویید . 

 




مـرجـان ::: جمعه 85/11/20::: ساعت 12:58 صبح

                                                              قدرتهای خارق العاده ای که در شما هست  

همانطور که در قسمت قبل گفتم ، شهود هم از راههای درونی و هم از راهها بیرونی کسب می شوند .  شهودی که  از راههای درونی کسب می شوند و چگونگی شناخت آنها را در قسمت قبل گقتم ، حال در این بخش به بررسی شهود بیرونی می پردازم .

شهود از راههای بیرونی از طریق کلام دوستان ، عبارت مجله یا کتاب یا رشته یی از رویدادهایی که پیرامونمان  پیش می آیند ،  جلوه گر می شود .تا به حال حتما برای شما هم پیش آمده ،  آن  لحظه که در تصمیم گیری برای انجام کاری بر سر دوراهی قرار گرفته اید  ناگهان مطلبی از یک مجله یا پیامی از رادیو و یا صحبتی از دوستان ، گویی پاسخ سوال شما می شود و شما را وادار به انتخاب یکی از راهها می کند . اینها همه شهودی هستند که از راههای بیرونی به ما می رسند .

 دوستی می گفت ، پسر بچه ای بد رفتار و تند خو داشت و دائم به این فکر بود که او را به مهد کودک بفرستد تا از خانه دور شود و رفتار درست را بیاموزد ولی مطمئن نبود که این کار درست است یا نه ، پس هدایت شهودی طلبید . چندی نگذشت که  از رادیو شنید  : « بهترین جا برای کودکان بد رفتار ، خانه ی آنهاست . » او نیز از فکر فرستادن بچه اش به مهد کودک منصرف شد و با توجه و محبت بیشتر ، رفتار کودکش را اصلاح کرد .

دوست دیگری می گفت : روزی می خواستم برای تعطیلات به مرخصی بروم ولی مطمئن نبودم که این کار را بکنم یا نه ؟ هدایت شخصی طلبیدم ، ولی هیچ الهامی به دلم نیفتاد . یک روز مجله ای را باز کردم و چشمم به این عبارت افتاد : « چرا نروی ؟ »  این جمله ، کارش را کرد و تصمیم گرفتم که به مرخصی بروم و همه چیز خود به خود درست شد . 

هر گاه مشکلی پیش می آید – خواه شخصی و خواه شغلی – آن را با خود نگاه ندارید ، صبر نکنید تا بزرگتر شود ، منتظر نشوید تا سر فرصت خودتان را شر آن خلاص کنید . بی درنگ هدایت و دانش مستقیم بطلبید و مراقب نشانه های درونی و بیرونی باشید . از هم اکنون شهود خود را بپرورانید . اگر به هنگام دریافت رهنمودهای شهودی درونی و بیرونی ، با ایمان کامل به آنها رفتار کنید ، هرگز اعمالتان اندکی زود یا اندکی دیر انجام نخواهد گرفت ، هیچ چیز خراب از کار در نخواهد آمد ، بلکه همواره در لحظه درست و مقرر وارد صحنه ی عمل می شوید و همه چیز نرم و هموار پیش خواهد رفت . اما اگر پس از اطاعت از رهنمودهای شهودی بسیار روشن و نیرومند ، ثمره ی دلخواه پیش نیامد آزرده نشوید . شاید به ظاهر چنین به نظر بیاید که امور به راه خطا می روند ولی مطمئن باشید که همه چیز در راه ایجاد حاصل درست و ثمره ی نیکو سرگرم کار است و شهود الهی ثمره ی کامل و بی نقص و بی همتا را به بار می آورد .

امرسون خیلی خوب به قدرت سحر آسای شهود رسیده بود . از این رو گفت :

 

« با شــهود ، بـه جـــهانی جدید گام می گذاریـــم ، آنـجا که جــان ، در دل آدمی بـر تخت می نشنیـد . آن روز ، روز بـیـنش باطن است و تــحول و تبـدیـل نـبوغ ، به اقتـــدارعمـل . »

 

بینش ، نامی دیگر برای دانش باطنی یا شهود است و در تعلیمات دینی ما از این کلمه به جای شهود بیشتر استفاده شده است ،  که از آن طریق می توان قدرت نبوغ را به قدرت عمل و ثمرات عملی تبدیل کرد .  

 




مـرجـان ::: پنج شنبه 85/11/12::: ساعت 6:42 عصر

                                                           

                                                            قدرتهای خارق العاده ای که در شما هست !

 

همه ی انسانها  علاوه بر قدرتهای مشاهده و ادراک ، دارای قدرتهای ژرف تر ذهنی مانند شهود و تخیل خلاق هستند . همه ی اشخاصی که دنیا آنها را نابغه می خواند کسانی بوده اند که دل و جرات به خرج داده اند و به ندای شهود و تخیل خلاق خود گوش فرا داده اند و از هدایت آن اطاعت کرده اند. پیروی از رهنمودهای باطنی چنان ثمرات شگفتی به بار می آورد که دیگران می پندارند آنها صاحب استعدادها و نبوغی خارق العاده اند . در واقع ، آنها دارای قدرتهای غیر عادی نیستند . آنها به جای خفه کردن این قدرتها ، از شهود و تخیل خلاق خویش که برای رسیدن به توانگری و کامیابی و زندگی بهتر لازم است ، استفاده کرده اند .

با نگاهی روشن بینانه در میابیم که با قدرتهای ذهنی ای  دنیا می آییم  که از آنها چندان خبری نداریم . برای ایجاد توانگری و کامیابی دلخواه باید این نیروهای کشف نشده را در خود بیدار کنیم . معمولاً توجه ما به فعالیتهای بیرونی و دنیای خارج معطوف است و ما ندای شهود را نمی شنویم و هدایتش را درک نمی کنیم . هنگامی که در راه بیدار کردن شهود می کوشیم باید هر روز مدتی به فضای آرام درون خود رو آوریم .

شهود ، یعنی دانش و دریافت آنی درباره ی چیزی بدون استدلال . در واقع ، شهود الهامی درونی و باطنی است که به صورت اندیشه یا طرحی به ذهن هشیارتان می آید . این بارقه ها را گواهی دل یا « آواز ملایم و آهسته » می خوانند .

یکی از نویسندگان نوشته است : « لازمه ی عصر فضا ، جسارت و فردیت بشر است . » اتفاقاً این دو ویژگی نزد کسانی یافت می شود که به ندای باطن خود گوش می دهند و از راهنمایی شهودی آن پیروی می کنند . برای همه ی ما پیش آمده که درباره ی انجام کار یا تصمیمی الهاماتی به ما می شود و معمولا ما آنها را نادیده می گیریم . شاید آنها را به طرزی باور نکردنی شگفت و عالی دیده ایم و سعی در سبک و سنگین کردن آنها داشته ایم . شهود ، کاری به استدلال و سبک و سنگین کردن ما ندارد ، زیرا توضیح نمی دهد ، تنها راه  نشان می دهد و شما را آزاد می گذارد که آن را انتخاب یا رها کنید .

نوابغ و انسانهای معتمد به نفس ، به الهامهای باطنی خود ایمان دارند و بدون ذره یی استدلال آنها را دنبال می کنند . به همین دلیل آنها را نوابغ می خوانند . مردم عادی معمولاً منتظر « اثبات و گواه و دلیل » در کشمکشهای عقلی درجا می زنند . هنر مندان و شاعران و نویسندگان و موسیقیدانان و عرفا ، از طریق شهود با ذهن دانای کل تماس می گیرند و آنگاه حاصل آن تماس را به جهانیان ارزانی می دارند .

گاه شهود به صورت الهامی درونی و گاه از راههای بیرونی به سراغتان می آید . در این قسمت به شهودی که از راههاهی درونی به سراغمان می آیند می پردازم : 

شهود درونی ، گاه به  صورت « آری » و گاه به صورت « نه » نمایان می شوند . گاه این « آری » آنقدر آرام و نرم و ملایم است که دست کم نخست آن را نادیده می انگارید زیرا نمی کوشد شما را مجاب کند . اگر آن را نادیده انگارید ، بسیار آرام دوباره و دوباره آنقدر به ذهنتان می آید تا دیگر بار از آن آگاه شوید .چه بسا که بارها شده است که  آرزو و یا تصمیمی  در سرمان بوده  که به دلایلی که ذهن بشریمان آن را مقدور نمی دانسته کنا ر گذاشته ایم و دوباره و دوباره در طی سالیان بعد به ذهن و دلمان رجوع کرده اند . گویی آنگاه که شهود به صورت « نه » به سراغ آدمی می آید شدید تر و نمایان تر است . معمولاً از آنجا که ما انسانها بیشتر آرزوهای خود را محال و دست نیافتنی می دانیم ، منتظر شنیدن « نه » از شهود هسنیم و گویی این صدا را بلند تر و مؤکد تر می شنویم و احساس نا آسودگی ناشی از این « نه » آنقدر شدید است که جز اطاعت از آن چاره ای نمی ماند .

برای اینکه بیاموزید چگونه صدای شهود را بشنوید و از هدایت آن بهره مند شوید باید ذهنتان را از اندیشه های آشفته و پراکنده رها کنید و در آرامش ، با دقت به صدای شهود توجه کنید و راهنمایی هایش را بپذیرید . برای پرورش شهود و کسب پاسخهای « آری » و « نه » ، این پنج گام را دنبال کنید .

 

  1. در یابید که شهود نیرویی معنوی است که توضیح نمی دهد و به استدلال نمی پردازد ؛ تنها راه موهبت عظیم تر را به شما نشان می دهد . و این وظیفه ی شماست که با ایمان و اطمینان ، آنجه را به دلتان می افتد دنبال کنید تا بتولنید خیر و صلاح خود را به دست آورید .

 

  1. به هنگام انجام کار روزانه ـ خواه کارتان ذهنی باشد و خواه جسمی ـ به گونه ای عمل کنید که گویی در حضور خداوند و شهود الهی هستید . به گونه یی خود را آموزش دهید که در یابید شهود و راهنمایی الهی همواره با شماست ، به شما علاقه مند است ،  همه چیز شما را می داند و از هدایت و کمک به شما به وجد می آید . با این دید ، در خود و پیرامونتان توانایی و توفیق و اقتداری تازه می یابید . و شرایط و تجربه های دلپذیر را یه سوی خود جذب می کنید . هر چه بیشتر به این خرد لایتناهی و مهربان که دانای کل است بیندیشید و به هدایت شهودی و رهنمودهای الهی او که در شما و برای شما سرگرم کار است فکر کنید ، کمتر خودتان زحمت خواهید کشید تا اوضاع را درست کنید و سرو سامان بخشید .

 

  1. پس از آغاز این گامها ی ذهنی مشاهده می کنید که دیگر لازم نیست برای درست کردن امور تلاش کنید . به هر چه بیندیشید و نوجه کنید و علاقه مند باشید ، اسرارش را بر شما آشکار می کند . گویی به هر چه بنگرید یا در هرچه تامل کنید ، مشتاق شناخت شما می شود . دیگر ، موهبت دلخواهتان دور و غیر قابل دست رس و جدا از خودتان نمی بینید و بعکس ، در می یابید که به یاری شهود الهی همه چیز پیشاپیش به صورت اندیشه و برنامه و راه و روش انجام و عاقبت ، به صورت ثمرات دلخواه در اختیارتان است .

 

  1. پس از گذران این مراحل ناگهان « حسی » یا « الهامی » به صورت گواهی دل به شما می گوید که کدام کار را بکنید و کدام را نکنید و پس از پیروی از انچه به دلتان افتاد ، شادمانه در می یابید که شهود الهی که آن حس یا  الهام را به شما عطا کرده بود پیشاپیش راه توفیق را برایتان آماده کرده است ! در می یابید که چون با ایمان و بدون استدلال رهنمودهای شهود را دنبال کنید ، موهبت دلخواهتان بسیار سریع تر از انچه بتوانید بپذیرید پدیدار می شود . از این رو الهام یا گواهی دل نشان می دهد آنچه آرزومندش هستید آرزومند شماست .

 

« آرزو ، دست نوازشگر خداست که درب ذهنتان را می کوبد ، تا موهبتی عظیم تر را به شما ببخشاید » .

 

 مطمئن باشید وقتی دلتان از آرزویی ژرف لبریز است ، نشانه ی آن است که پیشاپیش برای شما مهیا شده و منتظر است تا آن را باز شناسید و بپذیرید و این بدان معنا نیست که طالب موهبتهای دیگران هستید و یا موهبت دیگران را می ستایید . شاید معادل الهی موهبت بک نفر دیگر را بخواهید و باید برای معادل الهی متعلق به خودتان سپاس بگذارید .

 

  1. اکنون خود را برای دریافت شگفتیها اماده کنید ، زیرا مشکلات همواره به گونه یی که خود تصور می کنید حل نمی شود و میراث الهی نیز از راهی نمی رسد که ذهن بشری شما تصور می کند . اگر در این مرحله ، خودتان را برای دریافت ناگهانی شگفتیها آماده نکنید ، چه بسا موهبتها از بغل گوش شما بگذرند و آنها را از دست بدهید . اینک بر شماست که قاطعانه تصمیم بگیرید که تنها نیکی را برگزینید و نیز از میان تجربه های گونا گونی که پیش می آید تنها نیکی را بپذیرید . از این طریق رویدادها همان گونه پیش می آیند که شما می خواهید و تصمیم گرفته اید . 



مـرجـان ::: پنج شنبه 85/11/5::: ساعت 1:54 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ